kasut tumit tinggi punca sakit puan wanita masa kini?? betul ke??

Kaum wanita sekarang ini memang suka bergaya. Selain pakaian.. kasut juga mesti ada gaya. Brader agak-agak, seorang wanita paling tidak mesti ada 3 atau 4 pasang kasut. Kasutnya pula pelbagai fesyen dan warna. Bertumit tinggi, rendah dan mungkin juga tidak bertumit.

Bagi brader, wanita berkasut nampak anggun dan ada gaya segi penampilan diri. Nampak professional… manakala wanita tak berkasut? nampak .. nampak apa ek..

Ops!! sebenarnya bukan brader nak bicara tentang gaya wanita era kini. Cuma brader nak kaitkan sikit dengan ucapan Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), S M Mohamed Idris dalam satu sidang media kelmarin. Entah benar atau tidak ..

Beliau dipetik berkata;
“Pemakaian kasut tumit tinggi yang terlalu lama boleh menyebabkan sakit puan. Antaranya ialah kitaran haid akan terganggu dan sakit kepala.”

Menurutnya lagi, “rekaan tumit tinggi dibuat untuk menolak dada wanita ke hadapan dan punggung ke belakang (uikss iyake ni? baru tau.. ish .. ). Tapi kesan negatifnya ialah tulang spina dan pinggul akan terkeluar dari kedudukan asalnya. Bentuk postur badan wanita yang dibuat-buat ini akan menyeksa tubuh badan serta menimbulkan beberapa masalah kesihatan kepada seluruh tubuh badan.”

“Pemakaian secara berterusan akan juga menyebabkan kencing tidak lawas, tekanan, masalah tulang belakang dan pinggul. Di samping itu, ketinggian kasut juga akan mempengaruhi kadar tekanan bebola kaki pemakainya.”

Pendedahan seorang pakar ortopedik, kasut bertumit 2.5 inci akan menyebabkan 50% tekanan kepada bebola kaki manakala kasut setinggi 3 inci pula membawa tekanan sebanyak 76%. Malah betis juga akan lebih berotot disebabkan otot betis memendek dan menegang.

p/s – ermm barder ‘no komen’. Mungkin blogger pompuan boleh beri komen..