Niat Puasa Ramadhan, Doa Sebelum & Selepas Buka Puasa




Assalamualaikum..

pejam celik..pejam celik.. dah hampir setahun kita tinggalkan ramadhan yg lepas.. x lama lagi kita akan menyambut ramadhan lagi.. alhamdulillah.. jika dipanjangkan usia.. kita bersama² akan menyambut ramadhan lagi pada mggu depan.. dikesempatan ini.. aku nak kongsikan bersama² korang niat puasa dibulan ramadhan dan doa² sebelum dan selepas berbuka puasa..

----------------------------------------------------------------

1) Niat Puasa Ramadhan

1.1) Lafaz niat untuk sebulan berpuasa

Ertinya : Sahaja aku berpuasa keseluruhan bulan Ramadhan kerana Allah Ta'ala



1.2) Lafaz niat puasa untuk harian

Ertinya : Sahaja aku puasa esok hari sehari menunaikan fardhu Ramadhan tahun ini kera Allah Ta'ala



2) Doa Ketika Hendak Berbuka Puasa


Ertinya : Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang.



3) Doa Selepas Berbuka Puasa


Ertinya : Ya Allah! Kerana Engkau aku berbuka puasa dan kepada Engkau aku beriman dan atas rezeki dari Engkau aku berbuka puasa telah hilang dahaga sudah menjadi basah segala urat. Ya Allah! Aku minta diampuni dosaku dengan rahmat Engkau yang meliputi segala sesuatu.

----------------------------------------------------------------

diharapkankorang semua akan mendapat manfaat drpd post aku kali ni.. ha lagi 1.. kalau ada kesempatan.. marilah kita bersama² menunaikan solat tarawih.. walaupn ianya sunat.. tetapi pahala nya amat lah besar..

akhir kata dr aku.. Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak dan Selamat Berpuasa... Amin..