Bendera-bendera Kerabat DiRaja, Kerajaan dan Daerah Johor

Institusi DiRaja Johor dan Kerajaan Negeri Johor mempunyai identiti nya tersendiri. Pembangunan di Johor boleh dilihat semakin maju dari segi ekonomi dan infrastruktur. Dengan kewujudan JOHOR MILITARY FORCE atau ASKAR TIMBALAN SETIA NEGERI JOHOR, ianya menambahkan lagi keunikan Negeri Johor. Sebut sahaja JDT, pasti ramai yang kenal sama ada dalam negara atau luar negara. JDTFC merupakan satu-satunya pasukan bola sepak dari Asia Tenggara setakat ini yang berjaya merangkul kejuaraan PIALA AFC 2015. Ok, setakat ini je cerita pasal JDTFC, Nanti buka post baru pasal JDTFC.

Untuk posting kali ni, aku nak perkenalkan satu lagi keunikan Negeri Johor yang pasti nya menarik iaitu Panji-Panji Sultan Johor, Sultanah dan Waris-Waris, Bendera Negeri dan Bendera Kerajaan Johor Dan Bendera-Bendera Daerah Negeri Johor.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Panji-Panji Sultan Johor, Sultanah dan Waris-Waris

Bendera Johor kesemuanya  berjumlah 24 dapat dibahagikan kepada tiga kumpulan. Pertama merupakan kumpulan bendera berkenaan dengan raja. Bendera dalam kumpulan ini terdiri daripada sebelas bendera seperti di bawah:



Bendera Negeri dan Bendera Kerajaan Johor

Kedua dan ketiga, kumpulan terdiri daripada bendera yang berkenaan negeri dan pegawai kerajaan, iaitu


Bendera Daerah Negeri Johor


Sumber : kemahkotaan.johor.gov.my