bersama bermuhasabahkan diri kita

setahun.. 2 tahun.. 3 tahun.. malah sehingga 1000 tahun sekalipn, manusia tidak akan pernah puas.. apa yg brader cuba sampaikan.. apakah dengan ilmu yg kita ada, cukup untuk menjamin kehidupan kita dimasa hadapan?? mmg betul ilmu itu amat penting, tp adakah ianya sama penting dengan keperibadian kita??
mari kita fikirkan bersama²..

pd brader, seseorang yg mempunyai ilmu akademik yg tinggi, sudah semestinya akan menjamin kehidupan yg baik, tetapi sekiranya ia tidak disatukan bersama keperibadian yg mulia, hanya setakat kehidupan saja la yg mereka dpt tp bukan nya kebahagian hidup.. keperibadian yg brader maksud kan.. tatasusila perbuatan, pemikiran positif dan sensitiviti (sensitif)..
mari kita fikirkan bersama²

ramai manusia yg mempunyai ilmu akademik yg tinggi, mudah lupa akan asal keturunan mereka, mudah lupa akan sopan santun peradaban mereka.. walaupn tidak semua yg begitu, ada juga segelintir yg berpendapat, hanya org berilmu yg patut dipandang mulia.. adakah itu betul, tetapi adakah seseorang yg berilmu itu mulia dari segi tatasusila perbuatan mereka??
mari kita fikirkan bersama²..

sifat bersaing dalam mengejar ilmu amatlah baik, dan harus dimiliki oleh kita semua.. tetapi sebagai seorang yg berilmu, adakah kita sentiasa berfikiran positif terhadap org yg terus mengejar ilmu?? mgkn tidak semua nya begitu, tp ada juga yg berfikiran begitu.. brader ingin sentuh kepada mereka² yg sentiasa berfikiran negatif.. berfikiran negatif ini sgt memudaratkan perilaku kita, pd mula nya kita akan disanjung, tp akhirnya kita tersandung.. tanamkan la sikap sentiasa perfikiran positif, kerana keuntungannya bukan pada kita seorang.. tetapi kepada semua umat manusia..
mari kita fikirkan bersama²..

soal sensitiviti (sensitif) ini, brader x tujukan pd isu perkauman atau komuniti.. brader tujukan kepada diri kita sendiri.. kita sebagai org melayu, mmg terlalu kuat sensitif nya.. tp sampai bila soal sensitif ini akan terus berada dalam diri kita?? betul, untuk selama²nya.. adakah kita sensitif pada isu yg meremehkan atau isu yg mematangkan?? itu la persoalan nya sekarang.. jgn kita terlalu ikutkan sgt sensitif diri terhadap perkara yg remeh.. kerana ianya akan membantutkan pemikiran kita sendiri, nanti lama kelamaan, hidup kita juga yg akan susah.. ingat la, tanam kan dalam jiwa kita sifat ingin maju.. kurang kan sensitif diri kita terhadap benda yg tidak munasabah.. atau kurang berkepentingan terhadap diri kita..
mari kita fikirkan bersama²..